Monday, August 24, 2009

Pasar Ramadhan

Dah beberapa hari aku menjengah mencari juadah berbuka di pasarpasar ramadhan berhampiran. Dalam pemerhatian aku masih ramai lagi yang sanggup bersesak-sesak dengan orang ramai tanpa memakai face mask. Pada hal menurut kementerian kesihatan, jarak yang selamat diantara setiap individu bagi mengelak jangkitan tersebut adalah lingkungan 2 meter. Kalau dah kat pasar ramadhan tu kompem la takleh mengelak dari terlanggar bahu....inikan pulak nak mengekalkan jarak 2 meter antara individu.

Tak khuatir kah dengan virus yang melanda? Adakah kurang kesedaran mereka?

Paling menyedihkan adalah para ibubapa yang membawa anak kecil tanpa memakaikan sebarang topeng perlindungan.

Tahukah mereka bahawa kanak-kanak di bawah umur 5 tahun adalah golongan yg berisiko tinggi dijangkiti virus H1N1?

Cuba bayangkan sudah berapa ramai kanak-kanak yg terkorban dek virus ni. Sedih kan? Mereka masih belum kenal dunia tapi telah menjadi mangsa atas kecuaian org lain.

Kenapa "kecuaian"?

Ya, cuai kerana masyarakat kita kurang prihatin. Sepatutnya mereka yg demam dan selsema perlu memakai face mask tetapi....mereka cuai, nasihat diabaikan dan dengan sewenang-wenangnya menyebarkan virus kepada org lain atas alasan lemas memakai topeng muka.

Begitu juga mereka yg telah menerima arahan kuarantin, ramai yg tidak mematuhinya. Ada yg menganggap cuti kuarantin yg diberikan adalah cuti untuk makan angin, balik kampung dan membeli-belah.

Maka apabila virus yg tersebar sudah tidak dapat dikawal, siapa yg harus dipersalahkan??

Dalam keghairahan kita memilih juadah di pasar ramadhan, beringatlah dengan risiko di sekeliling. Pakailah topeng muka/face mask demi untuk kesihatan kita dan sekeluarga.

No comments:

Related Posts with Thumbnails