Skip to main content

Aku MC due to Blocked Milk Dutc

Aku sekarang tengah MC dua hari sebab...tetiba aku rasa sejuk ya amat sangat masa kat opis, pastu on the way balik rumah aku kena sakit kepala yang ala-ala migrain tu sampai kena makan pain killer baru sakit tu hilang. Nasib baik pada hari kejadian En.Hubby baru sampai ke KL dari outstation maka ada orang nak tolong drive kan kereta balik ke rumah. Kalaulah time tu aku sensorang dan dengan nak kena handle anak-anak sendiri maka maunya aku drive kereta pegi ER kat hospital terdekat.

Oh ya, dalam masa aku rasa sejuk sampai gigil-gigil tu, breast aku sebelah kiri rasa sangat sakit macam ada jarum kat dalam. Yang peliknya walaupun aku rasa sejuk gigil tapi temperature badan aku tak la panas pun macam kebiasaan org demam. Esoknya aku pegi klinik dan doktor pun check aku...jeng,jeng,jeng...rupa-rupanya aku kena Blocked Milk Dutc yang dah ada infection...huhuhu. Baru aku teringat sebelum aku kena serangan sejuk tu aku baru lepas pam susu tapi breast aku still rasa tak kosong walau pun aku pam dah hazab lama giler. Dah time tu kat opis takkan aku nak hadap pam tu berjam-jam sampai aku puas hati yang breast aku dah kosong kot...mau kena fired dengan boss karang. Tak sangka la pulak dalam sejam lebih lepas tu aku terus kena attack....

Nak tau lebih lanjut pasal benda tu...?? Jom baca sama-sama....


Blocked Milk Duct Treatment and Prevention




Nurse Frequently


Nurse frequently and long enough to make sure baby is removing enough milk.


Remove the milk by breastfeeding your baby on the affected side. If your baby has not emptied your breast, use a breast pump or hand express your milk.


Use Optimal Positioning Techniques


Make sure the baby is latched on well and try different breastfeeding positions.


Drain the breast better by nursing with baby's chin pointing towards the affected area.


Apply Heat and Massage


Rub and massage the area while in a warm shower or bath.


Apply moist hot packs to your breasts before feeding. The heat enables the milk ducts to open better and allows for better milk drainage.


You can make your own reusable heat pack.


Use massage and heat packs on the affected side while you breastfeed. After applying heat and your breast is still warm, massage from your armpit down to your nipple.


Get enough rest (I know that one is easier said than done!).


Avoid putting pressure on one area of the breast for an length of time and wear a comfortable and well fitted nursing bra.

Use Cooling Techniques for Pain Relief


You may apply cool pads or Cool Relief Packs for pain relief


Creams and Ointments


It is best to wash breasts with warm water and to stay away from most soaps and creams which may irritate you or the baby and could even cause an allergic reaction.


The only recommended ointment is a highly purified lanolin for breastfeeding mothers that has the allergens removed.


Remove Milk Plugs


It is safe to squeeze out the milk plugs as long as it is done gently and hygienically. It is sometimes possible to massage the affected breast until a white head at the end appears at the end of a duct on your nipple. Apply moist heat and carefully pop the blister with a sterile needle. By gently squeezing you will unplug the nipple openning. Use an antibiotic ointment for a few days to prevent infection.


Don't overdo it in the gym with vigorous upper arm exercise if you are prone to plugged milk ducts.


Often women who are more prone to getting plugged or blocked milk ducts notice an improvement after 5 or 6 months of breastfeeding.


Signs for Concern


When a plugged duct persists and is accompanied by additional symptoms, it may be a sign of an infection that requires medical treatment.


Always consult with your doctor if you experience the following:


Fever for 24 hours
Sudden onset of chills
General feeling of being unwell
Nausea

Kesemua simptom kat atas aku dah kena kecuali demam 24 jam tu, aku demam tapi takde la lama sampai 24 jam. Doktor suruh aku rajin-rajin kosongkan breast tu dan habiskan antibiotik yang dia bagi. Kalau keadaan masih sama, dia suruh aku pegi balik dan maybe aku kena di refer ke hospital untuk operate dan buat clog tu.

Seriously aku tengah takut sekarang dan sedih jugak sebab terpaksa hadapi semua ni. Aku takut kalau-kalau dah takleh terus menyusukan Muhammad selepas ni. Kesian kat Muhammad yang baru je 9 bulan, dah tu pulak si abang encem ni kan lactose intolerence so mesti susah dia nak sesuaikan diri dengan susu formula.

Apa-apa pun aku kena redha dengan ketentuan Allah, maybe ada hikmah disebalik semua kejadian ni.

Ya Allah, Kau permudahkanlah urusan kami ini...amin.

Comments

Popular posts from this blog

Astro Decoder Rosak

Sejak hari Sabtu yang lepas, dekoder Astro kat umah aku adalah rosak maka sepanjang minggu ni umah aku sunyi sepi dari bunyi siaran TV. Dek Astro yang rosak tu dan kitorang pun takde antena TV yang biasa maka berehat panjang la encik TV...macam cuti honeymoon pulak...hihihii. Bosan punya pasal aku pun selongkar la bilik stor untuk cari radio yang aku guna masa zaman bujang-bujang dulu...dah 8 tahun yang lepas tu wei, siap ada cassette player lagi, kat kedai muzik pun dah payah nak jumpa dia jual kaset lagi dah. Aku merata-rata cari kaset lagu Maher Zain untuk mak aku tapi takde rupanya, memang kaset dah tak dikeluarkan lagi dah. Kesian mak aku...nak guna CD dia kata tak pandai. Nak bubuh kat dalam handphone dia tapi tak support MP3 le pulak. Dekoder Astro aku ni dari awal-awal lagi menunjukkan tanda-tanda nak nazak tapi tuan empunya nya tak prihatin, tahu pakai je selagi boleh. Bila dah mogok merajuk camni haaaa...baru padan dengan muka. Nasib baik musim Raja Lawak Astro dah habis,

Pergau Power Station

Pada 5 Julai 2007 (huih...dah berzaman weih...) aku ke Pergau Power Station a.k.a Sultan Ismail Petra Power Station di Jeli Kelantan. Kerja ini adalah sambungan dari kerja kat Trang dalam entry yang lepas. Since kerja-kerja yang aku buat ni adalah untuk served TNB Hidro so kitorg ambik peluang untuk melawat ke dalam power station kat Pergau ni. Apa yang unik tentang power station ni berbanding yang lain-lain serata Malaysia ialah lokasinya. Yes, ianya terletak di bawah tanah. Sebelum masuk ke Pergau Power Station, kitorg pergi mendaftar kat dalam buku pelawat dan ambik saftey helmet. Sempat jugak aku baca-baca dan snap sana-sini cerita sejarah dan gambar-gambar pembinaan power station ni dulu. Ianya dibina pada tahun 1993/1994 dan siap pada tahun 1999/2000. Aku tak dapat bayangkan betapa canggihnya teknologi yang digunakan kat power station ni kalau nak di compare dengan waktu pembinaannya tu. Tahun 1994 tu handphone pun belum ada kat Malaysia tau. Yang ada hanya Atur je, yang gabak ma

Aktiviti Berkebun

Siapa kata orang sedang sarat mengandung takleh nak buat aktiviti berkebun??? Aku boleh je buat....sampai berjam-jam lamanya pun maintain je....tak rasa penat pun duk belek pokok bunga kat green house tu.... Hebat kan aku?? Apa rahsianya??? Hahahaha...aku sebenarnya berkebun kat Plant Tycoon, salah satu PC game yang aku ada....aku ni kan memang hantu games, jadi takde hal la kalau menghadap depan PC satu hari suntuk, dah memang hobi. Tapi aku elakkan diri untuk terjebak dengan Farmville dan mana-mana games kat Facebook tu sebab kalau dan terjebak, berhantu you....24 jam nak kena online. Pastu kalau kat opis ni tak dapat nak online sebab kena blocked, mula la resah gelisah nak balik tengok tanaman. Kalau main Plant Tycoon ni aku boleh paused time dan sambung main bila-bila je yang aku nak. Game ni pun takyah install bagai....sonang amat..... Dah tanam-tanam pastu keluar bunga dan seeds, boleh la jual tanaman tu. Pastu siap boleh kacuk-kacuk pokok A dengan pokok B untuk dapa